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The Black Hunter

Berclaz de Sierre,Vincent Fournier, Antonio Guidato, Hanne Darboven, Fredrik Söderberg, C.G. Carl Gustav Jung, William Tyler, Richard Höglund

13.5 – 24.5.2015

Curated by: Paolo Chiasera & Benoit Antille

First titled “The Idea of North,” in reference to Glenn Gould’s contrapuntial radio-show on peoples’ lives in the far North of Canada, the collaboration between Paolo Chiasera and curator Benoit Antille finally took the name of “The Black Hunter.” Both of these titles bear the idea of an initiation, taking place in the wilderness, at the border of the city, the society,orof reason. The Greek myth of the Black Hunter specifically depicts a character who may, however, ultimately fail his test. In the context of Chiasera and Antille’s conversation, the initiation in question is about knowledge. Referring to various traditions – such as alchemy, hermeticism, the Art of Memory, mysticism and psychoanalysis – the Black Hunter embodies the two curators’ common interest in associative processes, and in creative systems of representation – of word/of thinking – open to non-rational models.

D’abord intitulé “The Idea of North”, en référence à l’émission radiophonique de Glenn Gould, mettant en scène des personnes ayant décidé de vivre dans la solitude du Grand Nord canadien, la collaboration de Paolo Chiasera et Benoit Antille prit finalement le titre de Chasseur Noir. Cela dit, tous deux portent la même idée d’une initiation prenant place aux confins ou aux limites : de la cité, de la société, voire même de la raison. Le mythe grec du Chasseur Noir a cependant cela de spécifique qu’il met en scène un personnage en train d’échouer dans son initiation. Convoquant plusieurs traditions – comme l’alchimie, l’hermétisme, l’Art de la Mémoire, le mysticisme et la psychanalyse – Le Chasseur Noir incarnel’intérêt partagé des deux curateurs pour des processus associatifs et pour des systèmes de représentation du monde, ouverts à une forme d’irrationnel. dossier_e_press dossier_f_press